Monday, 9 July 2012

WIZA DO USA


Musze pochwalic sie, ze moj artykul byl na pierwszej stronie na Przystanek Polska PL

Prawie każdy Polak śni o wyjeździe do Ameryki. 
Moim największym marzeniem jest wyjazd do Las Vegas. Jako mała dziewczynka znalazłam ksiażkę u mojego taty w biblioteczce, była właśnie o Las Vegas. Mieście, które nigdy nie śpi! Kasyna, hotele, centra handlowe, fontanny, które wytryskują wodę w rytm muzyki, niesamowite budowle i niezapomniane wrażenia! Od tamtej chwili wiedziałam, że kiedyś tam pojadę.
Odkąd mieszkam w Anglii wszystko wydaje się być bardzo proste do osięgnięcia. Przekonałam się, że pracując w tym kraju ma się większe perspektywy na lepsze życie.
Mój chłopak, Daniel jest Anglikiem. To dzięki niemu wróciła do mnie ta chwila, kiedy ogladałam ksiazkę mojego taty. Daniel prawie co roku jeździ na wakacje do Ameryki. Mówi, że to z czym spotkałam się w Anglii nie można porównać  z Ameryką. Ludzie są tam bardzo mili, bardzo otwarci i z chęcia rozmawiaja z obcokrajowcami.
Postanowiliśmy, że tym razem muszę postarać się o wizę do Ameryki i  to jak najszybcie. Powiem szczerze, że jest z tym trochę zachodu, ale jest warto!
W moim przypadku opisuje proces starania  się o wizę do Ameryki z Wielkiej Brytanii, wydaje mi się, że podobne kroki trzeba podjać w Polsce jak i również w innych krajach.
Do pracy czy na wycieczkę?
Pierwszym krokiem jakim trzeba podjąć jest wypełnienie formularza przez internet. Wszelkie informacje o wizie znajdziecie na  http://london.usembassy.gov/index.html .
W moim przypadku starałam się o wizę w celu zwiedzania Ameryki, więc jest to nonimmigrant-visa.   Jeśli właśnie takim celem jest wasz wyjazd do Ameryki, śmiało możecie kliknąć w ten link https://ceac.state.gov/genniv/ , jest to DS-160 online formularz, w którym wypełniamy nasze dane osobowe. Najlepiej przygotować się wczesniej i mieć pod ręką:
-paszport
-numer PESEL
-miejsce, gdzie zostaje się w USA (adres)
- daty urodzenia rodziców
-adres email 
-aktualne zdjęcie ( najlepiej jak będzie na naszym PC, będziemy musieli je załączyć do  formularza online, niewymagane odsłonięte ucho;) – możemy mieć zdjęcie zrobione siedząc na przeciw kamery)  
Dokument ten trzeba wydrukować oraz zatrzymać.
 Halo, to ja… 
Następnym krokiem jest umówienie się na rozmowę (interview). Ja wybrałam Londyn, ponieważ jest najbliżej mojego miejsca zamieszkania. Na taką rozmowę trzeba umówić się przez telefon. Numer zostanie podany nam w emailu ( 09042-450-100). Koszt to 1.23£ za minutę. Rozmowa jest w języku angielskim, osoba, z którą będziemy rozmawiać zapyta o jaką wizę ubiegamy się (w moim przypadku nonimmigrant-visa). Następnie osoba ta zapyta czy byliśmy karani oraz czy mielismy problemy z prawem oraz w jakim celu chcemy wyjechać do Ameryki. Następnie musimy zapłacić za nasza wize-160$ , wszystko dalej odbywa sie przez telefon. Najlepiej mieć pod ręką nasza kartę bankomatową oraz kalendarz. Zaraz po uiszczeniu zapłaty osoba, z którą rozmawiamy, poda nam daty kiedy będą najbliższe rozmowy o wizę. Musimy się tego bardzo ściśle trzymać, ponieważ przeoczenie dnia lub godziny naszej wizyty w Ambasadzie sprawi, że spotkanie nasze będzie anulowane oraz koszt nie będzie zwrócony.
Kiedy juz zakończymy rozmowę, dostaniemy potwierdzenie zapłaty na email. Dokument ten trzeba wydrukować oraz podpisać w odpowiednim miejscu.

W pogodę i niepogodę
Na rozmowę w Ambasadzie musimy się odpowiednio przygotować, mieć ze sobą paszport oraz odpowienie dokumenty. Nie wolno mieć żadnych elektronicznych urzadzeń ze sobą. Najlepiej jak przyjdzie z nami osoba towarzysząca, która zaczeka na nas i przechowa nasz telefon lub inne urządzenia elektroniczne. Do Ambasady zostanie wpuszczona jedynie osoba, która przychodzi na rozmowę. Jeśli nie będziemy się stosować do zaleceń Ambasady, nie zostaniemy wpuszczeni i nasza wcześniej uiszczona opłata przepadnie.
Zalecam przyjść do Ambasady troszkę wcześniej, ponieważ będziemy stać w kolejce przed wejściem, niezależnie od pogody  Musimy mieć przygotowane nasz: formularz online , potwierdzenie zapłaty oraz paszport. Kiedy znajdziemy się już w budynku, w recepcji dostaniemy numer. Następnie po wywołaniu naszego numeru podchodzimy do odpowiedniego okienka, gdzie osoba przeprowadzi z nami krótką rozmowę i zapyta dlaczego chcemy pojechać do USA. Zostanie sprawdzona nasza tożsamość oraz pobrane zostaną nasze odciski palców. Osoba w okienku zatrzyma nasz paszport oraz dokumenty, które wydrukowaliśmy wcześniej. Następnie zostaniemy przywołani do innego okienka, gdzie zostaniemy zapytani o dokumenty potwierdzające zarobki.
Na tym kończy się nasza rozmowa w Ambasadzie.
 Na sam koniec musimy zapłacić za odesłanie naszego paszportu. Koszt może sięgać do 40£. Paszport będzie odesłany do 5 dni roboczych.
 Grunt to dobre przygotowanie
Dokumenty, jakie warto wziąć ze sobą na rozmowę do Ambasady:
-aktualne zdjęcie paszportowe (nie musi być z odsłoniętym uchem, jeśli nie mamy takowego, w Ambasadzie jest maszyna, która robi zdjecie na miejscu) koszt- 5£
-P60 (dokument, który potwierdza nasze roczne zarobki) , najlepiej wziać z kilku lat
-miesięczne potwierdzenie zarobków
-dokument potwierdzający nasz adres zamieszkania
-prawo jazdy (jeśli ktoś posiada)
-dokument potwierdzający,  opłacamy  rachunki miesięcznie (może być kontrakt na telefon, woda, gaz lub prąd)
- potwierdzenie stałego zatrudnienia – moze byc umowa o prace
-kilka  miesięcznych wyciagów z banku
Swoją wizę dostałam na 10 lat. Mój paszport traci ważność w przyszłym roku, lecz to nie unieważnia wizy. Jedyne, co będę musiała zrobić, to wyrobić nowy paszport oraz zatrzymać stary z ważną wizą.
Nie pozostaje mi nic innego jak życzyć Wam powodzenia. Do zobaczenia gdzieś w USA.
Martyna

15 comments:

  1. gratulacje,jak to zrobiłaś,że wzięli Cię do wywiadu?:)
    Serdecznie chciałabym Cie zaprosić do rozdania u mnie na blogu,jeżeli jesteś zainteresowana to więcej u mnie w poście - http://malgorzata-m.blogspot.com/2012/07/rozdanie.html .
    Pozdrawiam serdecznie <3

    ReplyDelete
  2. love your blog! come check out our new post too!
    HIMandHERproject

    ReplyDelete
  3. Ja niestety wizy nie dostalam, a mialam juz oplacony bilet lotniczy, kurort, bilety do disneylandu, potwierdzenie wynajecia samochodu, dokument, ze mam umowe o prace, a to wszystko dlatego,ze w UK bylam dopiero 6 m-cy i lecialam z kilkoma Anglikami. Stwierdzili takze, ze jest podejrzenie, ze ja jako 1 Polka mogla ich poprosic o pomoc w wyemigrowaniu do Stanow. Staralam sie w Londynie o wize na Floryde. Wiec polecono mi, zebym na ta chwile probowala w Polsce.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ja balam sie strsznie...ze nie dostane wizy.
      Mam nadzieje ze nastepny razem uda Ci sie ja zdobyc!!!

      Delete
  4. New post!

    http://thechichut.blogspot.com.es/

    Irene :)

    ReplyDelete
  5. No moje gratulacje Kochana ! ;)

    ReplyDelete
  6. Gratuluje :)
    Pozdrawiam, Klaudia :)

    ReplyDelete
  7. Ciekawy artykuł;)
    Marzy mi się wyjazd do stanów od dziecka :) zobaczyc NY, LA i Las Vegas ^^ Może kiedyś mi się uda;)

    ReplyDelete
  8. Gratulacje!!! Świetny artykuł!

    ReplyDelete
  9. Bardzo przydatny i rzeczowy tekst:)

    ReplyDelete
  10. Gratulacje :) Miałam jechać w te wakacje do NYC ale niestety było kilka ważniejszych rzeczy.. Może kiedyś się uda ;)

    ReplyDelete
  11. Artykuł bardzo fajny, gratulacje :)



    http://www.perfection-and-harmony.blogspot.com

    ReplyDelete
  12. dzieki Dziewczyny za komentarze!!!
    szczerze mowiac to marzenia trzeba miec!!! czasami ich realizacja moze zajac kilka/ kilkadzieisat lat ale warto poczekac! pozdrawiam

    ReplyDelete
  13. W Polsce wygląda to bardzo podobnie, a nerwy też były:)

    ReplyDelete

twitter : @el_martina , Instagram: @elmartina